В психології
можна виділити кілька підходів, кілька спроб розв'язати питання співвідношення
розвитку і навчання.
У центрі першого підходу, який
пропонувався в історії науки, було положення про незалежність процесів дитячого
розвитку від процесів навчання. Таких теорій було кілька і всі вони .
розглядали навчання як зовнішній процес, який повинен так чи інакше
узгоджуватись із дитячим розвитком, але який сам по собі не бере активної
участі в дитячому розвитку, нічого в ньому не змінює, а швидше використовує
досягнення розвитку, аніж просуває його хід і змінює його напрямок.
Типовим представником цього напрямку є
Ж. Піаже, який і вивчав розвиток дитячого мислення незалежно від процесів
навчання дитини.
Психічний розвиток, говорить Л.С.
Виготський, проходить у процесі спілкування дитини з дорослим, який її навчає,
передає досвід. Отже, зона
найближчого розвитку — це відстань між рівнем актуального (що дитина може
зробити сама) і потенційного (що дитина може зробити за допомогою дородового
розвитку дитини.
Г.С. Костюк розглядає розвиток і
навчання згідно своєї концепції, в діалектичному взаємозв'язку. В результаті
цих "переворотів" і виникають нові якості, нові структури психічної
діяльності. Розвиток йде далі того, що засвоюється в той чи інший момент
навчання з того чи іншого предмета. Він являє собою цілісні прогресивні зміни
особистості, її поглядів на довкілля, її почуттів, здібностей. Зрушення в
розвитку розширюють можливості подальшого учіння, засвоєння нового, більш
складного матеріалу, створюють нові резерви навчання.
Дослідження, проведені під керівництвом
В.В. Давидова, показали, що вікові можливості засвоєння знань учнями значно
ширші, ніж їх використання у звичайному навчанніНавчання впливає на розвиток
школярів і своєю організацією. Воно є формою їх колективного життя, спілкування
з учителем і один з одним.
Навчання не лише сприяє розвитку, але й
залежить від нього. Воно веде за собою розвиток, спираючись на його досягнення.
Учні можуть вчитись лише тому, до чого в них є готовність, а вона Є наслідком
їх загального розвитку, в якому бере участь не лише навчання, але й інші його
зовнішні і внутрішні умови. Доступність того чи іншого навчального матеріалу
визначається співвідношенням вимог, які пред'являються цим матеріалом до учнів
та рівнем розвитку їх можливостей.
Педагогічна практика показує, що
навчання залежить від індивідуальних відмінностей в научуваності, від
схильностей учнів та їх загальних і спеціальних здібностей. На кожному етапі
навчання спостерігаються відмінності в темпі і якості засвоєння шкільного
матеріалу, у виробленні необхідних для нього дій, операцій, узагальнених
прийомів розумової діяльності, у перенесенні їх на виконання нових навчальних і
практичних завдань. Внаслідок цього подібне за своїм змістом і методами
навчання робить неоднаковий внесок у розвиток різних учнів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий