У дошкільному віці виникають
первинні моральні настанови, передусім розрізнення того, що є добрим і поганим.
Вони
формуються разом з естетичними, тому для малюків красиве не може бути поганим.
Дитина цього віку вже не може жити у безладі. Все, що бачить, вона намагається
впорядкувати, збагнути закономірні відношення навколишнього світу, що є
свідченням виникнення первинного, хоча ще схематичного дитячого
світогляду.Розвиток мовлення у дошкільному віціДіти засвоюють мову дуже швидко.
їхній словниковий запас зростає не тільки за рахунок іменників, а й дієслів,
займенників, прикметників, числівників. До 6-ти років він у середньому охоплює
14 тис. слів. Паралельно вони оволодівають умінням сполучати слова у речення за
законами граматики, у 4-5-річному віці без спеціального навчання засвоюють
елементарні правила граматики і синтаксису рідної мови. Розвиток
мовлення відбувається у процесі вдосконалення практичного використання мови у
спілкуванні з іншими людьми. Водночас мовлення стає основою перебудови
психічних процесів, знаряддям мислення. Засвоєння мови супроводжується великою
активністю дитини. У дошкільному віці вона є найчутливішою до мовних явищ.
Одночасно з орієнтацією на зміст слів вона виявляє неабияку цікавість до
звукової форми слова, часто спеціально змінює слова, творить нові.
У
мисленні і вмінні вирішувати смислові проблеми слова відіграють важливу, але не
найголовнішу роль. Так, глухі діти справляються з багатьма видами пізнавальних
завдань і вирішують більшість комунікативних та інших проблем не гірше, ніж
діти, які чують. Можливо, вони спираються на невербальні системи символів -
образи, зображальні форми.
Важливе
значення для психічного розвитку дошкільника має комунікативна функція мови,
яка полягає у використанні мови як засобу спілкування. Як відомо, діти
починають спілкуватися ще до того, як навчаться говорити. З розвитком мовлення
їхнє спілкування стає досконалішим. Його ефективність залежить не тільки від
знання граматичних правил і значень, але й від навичок висловлювання певної
думки у відповідній ситуації. Вміння розмовляти ґрунтується на таких соціальних
навичках, як послідовність говоріння; враховування досвіду, вмінь, інтересів і
потреб співрозмовника; уникнення домінування в розмові і перебивання
співрозмовників; вияв уваги та готовність продовжити спілкування невер-бальними
засобами (поглядом, жестом тощо).
На
п'ятому році життя дитина починає оволодівати різними модифікаціями темпу та
сили голосу, дикцією та виразністю мовлення. Обсяг побутової лексики
наближається до її обсягу в дорослої людини. Словниковий запас становить майже
5 тис. слів. Дошкільник вчиться правильно узгоджувати слова, використовує
поширені речення, його висловлювання адекватні ситуації мовлення. Він
відповідає на запитання, ставить зустрічні, самостійно робить прості пояснення,
наводить докази, переказує казки і розповіді, з незначною допомогою дорослого
складає описові й оповідні висловлювання.
У
6-7 років адекватними ситуації є темп і сила голосу, правильно поставлена
дикція, урізноманітнюються засоби виразності мовлення, збагачується обсяг
побутової лексики, відбувається активне оволодіння видовими, родовими та
образними поняттями. Словниковий запас досягає 5-б тис. слів. У цьому віці
дошкільник уміє узгоджувати слова за всіма граматичними категоріями,
використовує всі типи речень (прості, поширені, складносурядні й
складнопідрядні). Його висловлювання адекватні конкретним комунікативним
ситуаціям і позаситуативному спілкуванню.
Діти старшого дошкільного
віку самостійно придумують казки, розповіді, використовують різноманітні
виражальні засоби, зацікавлено сприймають чужі аргументи, докази і самі ними
послуговуються. Вони виявляють ініціативу в спілкуванні: діляться враженнями з
ровесниками, ставлять запитання, залучають ровесників і старших до спілкування.
Комментариев нет:
Отправить комментарий