В основі формування навчальної діяльності лежить
розгорнуте розкриття дітям головних її компонентів, розглянутих вище. Вчитель
добивається, щоб учень на кожному уроці усвідомлював мету своєї роботи: чого
він повинен навчитись, про що дізнатись при засвоєнні відповідної теми.
Ретельно пояснюється навчальна ситуація, аналізуються її компоненти та вимоги
до учнів. Учитель повинен довести необхідність пошуку загального способу
розв'язання задач, встановити чітку послідовність навчальних дій.
Сприятливо впливає на формування навчальної діяльності
вдосконалення дій контролю і оцінки, які спираються на поелементний аналіз як
самого процесу роботи, так і її результату. Вчитель повинен виробити в учнів
звичку перевіряти свої роботи, перевірка має бути окремим етапом виконання
навчальних завдань.
Необхідно формувати позитивне ставлення учнів до навчання,
в якому вирізняються такі складові: усвідомлення учіння як суспільно-корисної
діяльності, переживання інтересу до окремих прийомів учіння, інтересу до змісту
предмета.
Ознайомлюючи учнів із послідовністю навчальних дій, слід
розрізняти серед них предметні й такі, що мають виконуватись у внутрішньому,
мисленому плані. При цьому важливо домагатися, аби предметні дії набували
внутрішньої форми за належної узагальненості, скороченості
,"згорнутості" та усвідомленості. В такому разі учень здатен пояснити
та прокоментувати хід своїх розумових перетворень. Випадки, коли учень усно
розв'язує задачу правильно, але не вміє пояснити хід своїх міркувань, свідчать
про порушення балансу між зовнішніми й внутрішніми діями.
У молодших школярів наявні також інші види діяльності.
Змістом праці молодших школярів виступає переважно самообслуговування,
забезпечення побутових процесів, виготовлення виробів, елементи
сільськогосподарської праці, допомоги по господарству дорослим.
Ігри молодших школярів мають такі різновиди:
o рольові, що відбуваються як спільна діяльність з
однолітками (діти відтворюють взаємини між людьми, проявляють значну творчість,
самостійність);
o дидактичні, в яких навчальна задача подається у вигляді
ігрової, включає неігрові способи діяльності, засвоєння яких характерне для
процесу учіння. Наприклад, гра у рослинне лото вимагає володіння операціями
мислення (аналізом, порівнянням, конкретизацією), які засвоєні завдяки
навчанню, а вдосконалюються на матеріалі дидактичної гри;
o рухливі (спортивні) слугують розвиткові психомоторних
якостей, а також розвиткові довільності, уважності, кмітливості, спритності
дитини.
Комментариев нет:
Отправить комментарий