Вступ у життя дорослих підліток розуміє, насамперед, як
нові права у відносинах з дорослим. Внаслідок цього у підлітка загострюється
почуття власної гідності, прагнення до рівноправних стосунків без обмежень
самостійності. Підліток добивається, щоб дорослий визнав його і поважав.
Характер спілкування з дорослими істотно впливає на
особливості самооцінки підлітків. Так, лише у 8,3% підлітків, які могли
довірливо спілкуватися з батьками, відзначається неадекватна самооцінка (так чи
інакше вони недооцінюють себе). При домінуванні ж регламентованого спілкування
неадекватна самооцінка мала місце у 87,9 % випадків. Стійка самооцінка
формується у 79,1 % підлітків, якщо у них є можливості для довірливого
спілкування, і лише у 25 % при регламентованому спілкуванні (Г. С. Абрамова).
Перехід до нового типу взаємин складний, як для підлітка,
так і для дорослого. Його гальмують такі моменти:
·
підліток,
як і раніше, залишається учнем;
·
цілковита
його матеріальна залежність;
·
звичка
дорослих контролювати поведінку дитини і страх перед самостійністю підлітка;
·
прояви
у підлітка дитячих рис, відсутність справжньої самостійності.
Незважаючи на перелічені труднощі, саме дорослий повинен
стати ініціатором змін у відносинах з підлітком. При відсутності таких змін
дитина або залишиться непідготовленою до дорослого життя і страждатиме у
майбутньому інфантилізмом, або виникатимуть бурхливі міжособистісні конфлікти
дорослих і підлітка.
Отже, основною причиною міжособистісних конфліктів за
участю підлітка є суперечність між ставленням дорослого до підлітка як до
дитини і уявленням підлітка про міру власної дорослості. Протест дитини виникає
у формі неслухняності, грубості, впертості, агресивності. Ці ж прояви були
присутні й у попередніх вікових кризах. Проте у підлітковому віці вони мають
особливо яскравий, глибокий характер, оскільки можливості підлітка в діяльності
й поведінці розширюються. При неадекватному реагуванні дорослих на конфлікт з
підлітком він стає відчуженим, безконтрольним, некерованим, відмовляється від
спілкування.
Подолання конфлікту лежить через знаходження тієї міри
самостійності підлітка, яка відповідала б його можливостям, суспільним вимогам
до нього і дозволяла б дорослому впливати на нього. Рекомендується організація
змістовної співпраці дорослого і підлітка з властивими для неї
взаєморозумінням, взаємоповагою, взаємодопомогою.
Взаємини підлітка з ровесниками
Спілкування з ровесниками - особлива і окрема сфера життя
підлітка, надзвичайно важлива для нього. Ці відносини будуються на принципах
рівності, справедливості й тому забезпечують оптимальні умови для зміцнення
почуття дорослості у підлітка. Основою для спілкування виступає спільність
потреб, цінностей, прагнень, інтересів, переживань.
Суб'єктивне значення для підлітка сфери спілкування з
однолітками серйозно відрізняється від її оцінки дорослими, особливо вчителями
(С. К. Масгутова). Самі підлітки вважають свої переживання з цього приводу
найбільш типовими й значущими, тоді як вчителі думають, що підлітків найбільше
хвилюють стосунки з ними, а батьки приписують таке ж значення взаєминам у
сім'ї.
Внаслідок різної суб'єктивної цінності провідних сфер
взаємин підлітка для нього самого і для дорослих між ними часто трапляються
суперечки. Зокрема, підліток може знайти компанію одноліток, через яку він не
слухається батьків, вчителів.
Підлітки вбачають у спілкуванні з ровесниками сферу
особистого життя, де кожен діє самостійно і відповідає за свої вчинки.
Найважливіша потреба підлітка - прагнення до спільної діяльності з ровесниками
й бажання бути визнаним, прийнятим товаришем. Слід мати на увазі й ту
обставину, що для підлітків важливо не просто бути разом з однолітками, вони прагнуть
зайняти в їх середовищі те становище, яке б відповідало їхнім домаганням. Для
одних це бажання бути лідером, для інших - користуватись авторитетом у якійсь
справі, треті намагаються знайти близького друга.
Сказане пояснює, з одного боку, підвищений конформізм
підлітків щодо компаній однолітків і, з другого - їхню недисциплінованість і
навіть правопорушення через невміння домогтися бажаного становища в таких
компаніях.
Комментариев нет:
Отправить комментарий