У професійному самовизначенні виокремлюється кілька
етапів, серед яких попередній вибір професії і практичне прийняття рішення
(визначення рівня кваліфікації майбутньої професії, обсягу та часу підготовки
до неї, вибір конкретної спеціальності) охоплюють весь підлітковий період.
Вибір професії відображає рівень особистісних домагань, який є проявом
передусім власних об'єктивних можливостей, тобто професійне самовизначення
безпосередньо стимулює особистісну самореалізацію.
Суперечності в навчальній діяльності:
1) багатогранність викладання, зміна обсягу і змісту
навчального матеріалу, поява нових понять, форм навчальної роботи, зміна
мотивації навчання - і часто неможливість якісного і вчасного подолання
пов'язаних із цим труднощів;
2) розуміння значущості навчання - і часто практична
бездіяльність як результат дії несприятливих чинників соціального впливу.
Важливе значення для становлення особистості має
децентрація (Ж. Піаже) як механізм подолання егоцентризму (трансформація змісту
власних образів, понять, уявлень на основі розуміння життєвої позиції іншої
людини) і умова успішного розвитку пізнавальної сфери. Джерело децентрації:
інтеріоризоване (безпосереднє) спілкування з оточенням, яке спонукає до зміни
вже своєї життєвої позиції.
Розвиток сприймання:
1) стає інтелектуалізованим процесом;
2) активізується осмислене узагальнення дійсності;
3) удосконалюється самоспостереження.
Розвиток мовлення:
1) уміння адекватно висловлювати думки абстрактного
змісту;
2) прагнення до самовдосконалення мовлення;
3) оволодіння складними конструкціями; зміни в динаміці
та структурі внутрішнього мовлення (скорочене внутрішнє мовлення стає основою
мисленнєвих дій).
Розвиток мислення:
1) домінування словесно-логічного типу, його
варіативність;
2) наявність інтуїції;
3) усвідомлення найбільш прийнятних для себе розумових операцій.
Розвиток пам'яті:
1) домінування словесно-логічної, довготривалої пам'яті;
2) вибірковість пам'яті;
3) оперування найбільш прийнятними для себе способами
запам'ятовування.
Розвиток уяви:
1) удосконалення репродуктивної і творчої уяви;
2) спостерігається більш критичне ставлення до витворів
власної уяви, посилюється самоконтроль за її роботою; співвіднесення образів
уяви, особливо своїх мрій, з реальністю та власними можливостями.
Розвиток емоцій залежить від розвитку, самосвідомості,
наприклад, для хлопців головним є не предмет захоплення, а його психологічні
функції, значущість. Як і розумні процеси, емоції не можна зрозуміти без
урахування самосвідомості особистості.
Комментариев нет:
Отправить комментарий