Криза трьох років — це рубіж між
раннім дошкільним віком — один з найбільш складних моментів у житті дитини. Це розпад,
перегляд старої системи соціальних відносин.
1. Негативізм. Головний мотив дії
— зробити навпаки, прямо протилежне тому, що йому запропонували.
2. Вередливість. Вередливість
заключається в тому, що дитина настоює на своїй вимозі, на своєму рішенні. Тут
відбувається виділення особистості і висувається вимога, щоб з цією особистістю
рахувалися. 3. Гонорливість. Близька до негативізму та вередливості, але
мас свої особливості. Це протест проти порядків, які існують вдома. Вона
спрямована не проти конкретного дорослого, а проти системи стосунків, що
склалися в сім'ї, норм виховання.
4. Своєвілля. Зрозуміло, яскраво
проявляється тенденція до самостійності: дитина хоче робити і вирішувати все
сама. У принципі, це позитивне явище, але під час кризи гіпертрофована
тенденція до самостійності призводить до своєвілля, вона часто неадекватна
можливостям дитини і викликає додаткові конфлікти з дорослими.
5. Знецінювання. Це
характеристика всіх наступних перехідних періодів. 6. Протест-бунт. Він
проявляється в частих суперечках з батьками7. Деспотизм. Дитина жорстоко
проявляє свою владу над оточуючими її дорослими, диктує, що вона буде їсти, що
не буде, може мама йти додому чи ні і таке інше. Криза трьох років являє собою
значну зміну взаємовідносин, які існували до цього часу між дитиною і дорослим.
У кінці раннього віку виникає тенденція до самостійної діяльності, яка знаменує
собою те, що дорослі більше не закриті для дитини предметом і способом дій з
нею, а нібито вперше розкриваються перед нею, виступають як носії зразків дій і
відносин в навколишньому світі. Феномен "Я сам" означає не лише .
виникнення зовні помітної самостійності, але й одночасне відділення дитини від
дорослої людини. У результаті такого відділення дорослі нібито вперше виникають
у світі дитячого життя. Світ дитячого життя із світу обмеженого предметами, перетворюється
в світ дорослих людей. Тенденція жити загальним життям з дорослим проходить
через все дитинство; дитина, відділяючись від дорослого, встановлює з ним більш
глибокі стосунки, підкреслював Д.Б. Ельконін.
Комментариев нет:
Отправить комментарий