Підліток - вже не дитина, але ще й не дорослий.
Соціальна ситуація розвитку підлітка суттєво
відрізняється від ситуацій розвитку в дитинстві. Розбіжність пов'язана не
стільки із зовнішніми обставинами, скільки із внутрішніми чинниками. Підліток
продовжує жити в сім'ї, вчитися у школі, контактувати з однолітками, але сама
соціальна ситуація трансформується в його свідомості у зовсім нові ціннісні
орієнтації. Тепер вже інакше розставляються акценти між сім'єю, однолітками і
школою, зумовлені перехідністю від дитинства до дорослості.
Формально підліток залишається у попередньому статусі - школяра,
однак перехід з початкової до основної школи зумовлює ускладнення цього
статусу:
·
зростання
кількості навчальних предметів та ускладнення їх змісту через вивчення основ
наук та прикладних галузей знань,
·
збільшення
навчального навантаження (кількості уроків та обсягів домашніх завдань),
·
поява
нових вчителів та їх диференційованих вимог до учіння підлітків.
На фоні цих ускладнень змінюється мотивація навчання
підлітків, загальне ставлення до перебування в школі. Якщо молодші школярі
психологічно захоплені навчальною діяльністю, то підлітків починають
приваблювати взаємовідносини з однолітками. У шкільних умовах, навіть не
ігноруючи навчання, підліток особливої уваги надає спілкуванню з однолітками,
фігурують й інші спонуки його перебування в школі:
Розширення зв'язків з оточуючим світом, активізація
самопізнання і поглинаючого спілкування з ровесниками, особисті прагнення та
захоплення підлітка часто знижують його інтерес до шкільного навчання.
Характерною для багатьох учнів основної школи є суперечність їх ставлення до
пізнання та шкільного навчання:
Така ситуація складається як реакція підлітка на невдачі
в навчанні, конфлікти з вчителем, проблему підліткової шкільної дезадаптації.
Навчальна мотивація підлітків збагачується появою нових
мотивів та їх видозміненою ієрархією. Відбувається поєднання соціальних мотивів
навчання з особистісними (перспективи здобуття вищої освіти, прагнення
інтелектуально самоствердитись серед ровесників, стійкі пізнавальні інтереси).
Свідоме позитивне ставлення до навчання у підлітка виникає тоді, коли знання
набувають сенсу знарядь побудови майбутнього дорослого життя та відповідають
пізнавальним інтересам.
Ускладнення шкільного навчання, що відбувається при
переході учнів з початкової до основної школи, створює ризик розгортання
підліткової шкільної дезадаптації. За даними В.В. Гороховского,
підтверджуваними й іншими дослідниками, якщо в молодших класах шкільна
дезадаптація зустрічається в 8-10% випадків, то у підлітків - в 18-20%.
Способи корекції даної проблеми визначаються виявленням
причин дезадаптації конкретного підлітка.
Важливим є проведення завчасної профілактичної діяльності
педагогами та шкільним психологом:
·
корекційна
і розвиваюча робота з майбутніми підлітками, що здійснюється ще під час їх
навчання в 4 класі;
·
консультування
педагогів, що випускають і приймають клас;
·
організація
діяльності вчителів і батьків з корекції виявлених відставань або порушень в
психічному, особистісному розвитку учнів;
·
"відстрочена
допомога", тобто спостереження за ходом подальшого розвитку тих підлітків,
кому за наслідками обстеження не була потрібна негайна допомога, але проблеми
яких можуть загостритися в більш старшому віці.
Проблема ускладнюється ще і тим, що дезадаптація може
розгорнутись не лише в 5 класі, а й значно пізніше. Тому навчальна діяльність
підлітків потребує постійного психологічного патронату
Комментариев нет:
Отправить комментарий