Спілкування підлітка з однолітками за рівнем
значущості займає провідну позицію. На відміну від молодшого шкільного віку,
коли дорослий займає авторитетне становище, підліток має сильне прагнення до
спілкування з однолітками. Найбільше бажання підлітка - заслужити повагу і
визнання ровесників, стати авторитетним у групі. Тому він повинний відповідати
очікуванням однолітків, а це іноді суперечить моральним нормам.
В стосунках з однолітками підліток прагне реалізувати
свою особистість, визначити свої можливості в спілкуванні. Для цього йому
необхідні особиста свобода і відповідальність. І він відстоює цю особисту
свободу як право на дорослість. У підліткових об'єднаннях залежно від
загального рівня розвитку і виховання стихійно формуються свої "кодекси
честі". У стосунках з однолітками підліток прагне реалізувати свою
особистість, визначити свої можливості в спілкуванні. Для цього йому необхідні
особиста свобода і відповідальність. І він відстоює цю особисту свободу як
право на дорослість. У підліткових об'єднаннях залежно від загального рівня
розвитку і виховання стихійно формуються свої "кодекси честі". Підліток
починає цінувати такі якості як принциповість, сумлінне ставлення до справи,
громадську активність, щирість, чесність, доброту, силу, а також якості, що
відносяться до його взаємодії з однолітками.
Нормативність у підліткових групах формується стихійно,
контроль за нею здійснюється в максималістських формах. Якщо підліток підвів,
зрадив, кинув, він може бути побитий, йому можуть оголосити бойкот і залишити
на самоті. Підлітки жорстко оцінюють однолітків, які у своєму розвитку ще не
досягли рівня самоповаги, не мають власної думки, не вміють відстоювати свої
інтереси.
При всій орієнтації на утвердження себе серед однолітків
підлітки відрізняються крайнім конформізмом у підлітковій групі. Група створює
почуття "Ми", яке підтримує підлітка і закріплює його внутрішні
позиції. Часто підлітки для підсилення цього "Ми" використовують
автономну групову мову, автономні невербальні знаки.
В неформальних підліткових об ' єднаннях формується
своєрідний сленг - слова чи висловлювання, які вживаються певними віковими групами,
соціальними прошарками. Сленг створює враження підсилення почуття
"Ми" тим, що скорочує дистанцію між тими, хто спілкується, через
ідентифікацію всіх членів групи спільними знаками спілкування.
Крім автономної сленгової мови, яка об'єднує підлітків у
групи, необхідно виокремити також площадні жести і пози -агресивні, що знімають
дистанцію, іноді відверто цинічні. Невербальне спілкування може викликати
протест з боку дорослих.
Підлітки мало цікавляться глибинним смислом невербальних
засобів, які вони використовують у спілкуванні. Звичайно, значну роль у
вербальних і невербальних формах спілкування визначають культурне середовище, в
якому живе підліток, і його внутрішня позиція стосовно сленгу і ненормативних
жестів взагалі.
Спілкування з батьками, вчителями та іншими дорослими складається під
впливом почуття дорослості, що виникло. Підлітки починають чинити супротив
стосовно вимог з боку дорослих, які раніше виконував, активніше відстоювати
свої права на самостійність, яка ототожнюється в їхньому розумінні з
дорослістю. Вони хворобливо реагують на реальні чи уявні обмеження своїх прав,
намагаються обмежити претензії дорослих стосовно себе.
Спілкування з дорослими допомагає підлітку зрозуміти особливості дорослого
життя, співставляти свої вчинки та вчинки дорослого. Підліток категорично та
критично ставиться до прорахунків та помилок дорослого, особливо гостро реагує
на несправедливість вчителя.
Незважаючи на важливе місце, яке займає
спілкування підлітка з дорослими, все ж типовою для цих стосунків є наявність
конфліктів, проявів грубості, впертості, агресії. Це пов'язане з тим, що
підліток відчуває себе дорослим і вимагає відповідного ставлення до себе, а
дорослий все ще продовжує ставитися до нього як до дитини. За умови зміни
ставлення дорослого до підлітка ситуація може нормалізуватися і їхнє
спілкування стане продуктивнішим.
Таким чином, інтимно-особистісне спілкування у
підлітковому віці є провідною діяльністю, в ході якої відбувається повноцінний
розвиток особистості підлітка.
Комментариев нет:
Отправить комментарий