Психічний розвиток дитини відзначається
послідовною етапністю, тобто проходить ряд періодів, послідовна зміна яких
необоротна і закономірна. Це означає, що процес психічного розвитку складається
зі стабільних та перехідних періодів. Стабільні періоди довші за тривалістю, а
перехідні, або критичні, виникають у кінці попереднього та на початку
наступного періодів, тобто на їх межі.
З періодами людського життя пов'язане
поняття віку. Вік — це якісно своєрідна сходинка психічного розвитку людини, що
залежить від конкретних історичних умов, а також — у другому своєму значенні —
вік позначає весь життєвий шлях живої істоти. Розкриваючи питання періодизації
психічного розвитку, ми переважно користуємось першим зі значень поняття віку.
Відлік віку починають від народження до
фізичної смерті. Поняття «вік» — багатоаспектне, виступає у кількох формах — як
хронологічний, біологічний, соціальний і психологічний вік.
Психологічний вік тісно пов'язаний з
поняттям психологічного часу: до якого вікового періоду людина сама себе
відносить, у якому віці почувається. Наприклад, молоді люди схильні
переоцінювати свій вік і вік оточуючих людей. Після 40 років спостерігається
протилежна тенденція: люди сприймають себе молодшими, ніж вони є. І чим старше
вони стають, тим більше «молодшають», і лише «біологічний» вік нагадує про
справжні роки. Головна особливість психологічного віку — це взаємний вплив
минулого, сьогодення та майбутнього на сприйняття сучасного, а через нього і на
поведінку людини.
Для встановлення етапів психічного
розвитку необхідно виділити ознаки вікових періодів. Л. С. Виготський
запропонував характеризувати віковий період (вік) на основі трьох параметрів:
1) соціальної ситуації розвитку;
2) особистісних новоутворень;
3) ведучої діяльності.
Соціальна ситуація розвитку — це
особливі поєднання внутрішніх процесів розвитку і зовнішніх умов. Вона включає
вимоги дорослих, їх очікування щодо дитини; забезпечення матеріальних умов;
особливості взаємин між та з оточуючими — зокрема, в сім'ї, у школі.
Провідна діяльність —
діяльність, що зумовлює головні зміни у психічних особливостях дитини на
відповідний період її розвитку, в її межах виникають нові види діяльності, та
новоутворення психіки й особистості. Провідною діяльністю може бути
спілкування, гра, учіння, праця. У кожному періоді розвитку провідна діяльність
дитини доповнюється іншими видами її діяльності.
Новоутворення -
центральні психічні зміни дитини, які виникають у провідній діяльності та
завдяки ній і характеризують перебудову особистості на новій основі.
На основі цих параметрів вікового
періоду Л. С. Виготський та його послідовники розробили ряд періодизацій
психічного розвитку, мова про які йтиме далі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий