Перші
предмети, якими оволодіває дитина, крім іграшок, — побутові у їх
функціональному призначенні, що породжує предметні дії, а не маніпуляції як на
1-му році життя. Фізичні властивості предметів прямо не вказують на те, як їх
треба вживати. Носієм соціально вироблених способів використання предметів
виступає дорослий. Дитина перебуває у суперечливій ситуації: вона прагне сама
виконати дію, але не може цього зробити без зразка дорослого. Подолання цієї
суперечності призводить до того, що виникає ситуативно-ділове спілкування як
засіб здійснення предметної діяльності, у ході якої дитина оволодіває
призначенням предметів, вчиться діяти з ними так, як прийнято в суспільстві.
Соціальна
ситуація розвитку дитини раннього віку зумовлена спілкуванням з дорослим як
формою організації предметної діяльності малюка. Спілкування з дорослим
відбувається з приводу предметних дій за допомогою мовлення, знижується його
емоційність. Інтенсивно розвивається мовлення, витісняючи жести і лепет. Така
форма спілкування — ситуативно-ділова. Ділові якості дорослого стають головним
мотивом спілкування. У 2,5 роки дитина у грі наслідує дорослого, у неї
розвивається символічна дія (використання замінників). Здатність наслідувати
лежить в основі інтелектуального та моторного розвитку дитини. Наслідування
включає два компоненти: копіювання і відбір певних зразків для наслідування.
Згодом виникає відстрочене наслідування за пам'яттю. Діти наслідують дії, якими
ще не оволоділи, і це сприяє їх засвоєнню.
На
думку Д. Б. Ельконіна, предметна дія дитини розвивається в двох напрямах.
По-перше, це перехід від спільного з дорослим виконання до самостійного, що
призводить до виділення дорослого як зразка дії, з яким малюк починає себе
порівнювати. По-друге, розвиток засобів і способів орієнтації самої дитини в
умовах здійснення предметної дії.
Друга
лінія призводить до оволодіння способом використання предмету, до узагальнення
способу і виникнення ігрової дії, яка цей спосіб зображає. В результаті у
дитини виникає предметне ставлення до дійсності, яку вона розуміє як сукупність
предметів з певним призначенням і функціями.
До
кінця 1-го року виникає впізнавання (на основі нерозривного зв'язку пам'яті і
сприймання), передбачення, здатність до заміщення.
Предметно-маніпулятивна
гра має дві форми: гра — дослідження, гра — конструювання.
Взаємодія
з ровесником розвивається за такими етапами:
1
етап — ставлення до ровесника як до об'єкту (торкаються пальцями очей іншого
малюка);
2
етап — 18—20 міс. — гра «поряд, але не разом».
Взаємодія
з ровесником сприяє розвитку самосвідомості, що має наступні прояви:
—з
2-х р. малюк коментує власні дії (егоцентричне мовлення), називає себе у 3-й
особі;
—
з 1 р. — впізнає себе у дзеркалі;
—
усвідомлює себе як особистість (новоутворення «Я», поява займенника «я»);
—
з 2 р. — діти порівнюють себе з іншими, зароджується самооцінка, прагнення
відповідати вимогам дорослого.
У
процесі спілкування з оточуючими дитина вчиться розуміти іншу людину. З 1,5 р.
виникає прагнення втішити засмучену людину, емоційний відгук на її переживання.
До
кінця раннього віку руйнуються попередні стосунки дитина-дорослий,
перебудовується соціальна ситуація розвитку.
Дитина
починає усвідомлювати певний рівень своєї компетентності в діяльності, успіх в
оволодінні предметами, наслідуванні дорослого і стає ініціатором зміни відносин
з дорослим, спрямованої на розширення самостійності. Тепер входження у доросле
життя пов'язане із сюжетно-рольовою грою, де дитина переживає себе дорослою.
При
блокуванні дорослим прагнень дитини до самостійності виникає криза трьох років,
вперше описана Ельзою Келер у роботі «Про особистість трирічної дитини».
Симптоми кризи 3-х років:
1)
негативізм — відмова виконувати вимоги;
2)
впертість — малюк наполягає на своєму рішенні, привертає увагу дорослого до
необхідності поважати його думку;
3)
непокірність — протест проти звичного порядку в домі;
4)
відсторонення від дорослого — «Я сам»;
5)
знецінення дорослих;
6)
протест.
ВИСНОВКИ
про досягнення раннього дитинства у психічному розвитку:
—
на основі фізичного розвитку значно розширюється самостійність дитини, що
призводить до усвідомлення нею себе як діяча («Я сам»);
—
провідною діяльністю дитини раннього віку виступає предметно-маніпулятивна
діяльність, що має ігрове забарвлення;
—
предметно-маніпулятивна діяльність здійснюється на основі предметних дій, що
розвиваються у малюка з маніпуляцій;
—
розвивається ситуативно-ділова форма спілкування з дорослими, зароджується
спілкування з однолітками, виникають передумови ігрової і продуктивної
діяльності;
—
пізнавальні процеси тісно взаємопов'язані; провідним з них виступає наочне
сприйняття, на основі якого розвивається впізнавання, освоюються наочні форми
мислення (наочно-дієве і наочно-образне), виникає уява, дитина переходить до
активного мовлення;
Комментариев нет:
Отправить комментарий