Основні теоретичні положення вчення
О.М. Леонтьєва:
діяльність суб'єкта є тим
змістовним процесом,
в якому здійснюються реальні зв'язку суб'єкта з предметним світом і який
опосередковує зв'язку між об'єктом і впливає на нього суб'єктом;діяльність
людини включена в систему суспільних відносин і умов;
основною характеристикою діяльності є її
предметність; діяльність визначається предметом, підпорядковується,
уподібнюється йому;діяльність - це процес взаємодії живої істоти з навколишнім
світом, що дозволяє задовольняти йому свої життєво необхідні потреби;свідомість
не може розглядатися як замкнутий у самому собі: воно повинно бути введено в
діяльність суб'єкта;поведінка, діяльність не можна розглядати у відриві від
свідомості людини (принцип єдності свідомості і поведінки, свідомості та
діяльності);діяльність це активний, цілеспрямований процес (принцип активності
діяльності);дії людини предметними; вони реалізують соціальні цілі (принцип
предметності людської діяльності і принцип її соціальної
обумовленості).О.М. Леонтьєв про структуру діяльностідіяльність людини має
складну ієрархічну будову і включає такі рівні: I - рівень особливих
діяльностей (або особливих видів діяльності); II - рівень дій; III - рівень
операцій; IV - рівень психофізіологічних функцій;діяльність людини нерозривно
пов'язана з його потребами і мотивами. Потреба - це стан людини, що
виражає його залежність відматеріальних і духовних предметів та умов існування, що
знаходяться поза індивіда. Мотив по О.М. Леонтьєву - це
опредмечення потребу;діяльність як ціле - це одиниця життя людини, активно відповідає певному мотиву;
. Мета - це представляється їм
мислимий результат діяльності; Операції - це перетворені, що стали
автоматизованими дії, які, як правило, не усвідомлюються. Наприклад: коли
дитина вчиться писати літери, це написання букви є для нього дією, які
направляються свідомою метою - правильно написати літеру. Але, опанувавши
цим дією, дитина використовує написання букв як спосіб для написання слів і,
отже, написання літер перетворюється з дії в операцію;
О.М. Леонтьєв про трансформації
діяльності
діяльність може втратити свій мотив і
перетворитися в дію, а дія, при зміні його мети, може перетворитися на
операцію. У даному випадку говорять про укрупнення одиниць
діяльності. Наприклад, при навчанні управління автомобілем спочатку кожна операція(наприклад, перемикання передач) формується як дію,
підлегле свідомої мети. Надалі ця дія (перемикання передач) включається в
інше дія, що має складний операційний склад,
наприклад, в дію зміни режиму руху. Тепер перемикання передач стає одним
із способів його виконання - операцією, його реалізує, воно вже перестає здійснюватися в якості особливого
цілеспрямованого процесу: його мета не виділяється.
Комментариев нет:
Отправить комментарий