вторник, 25 декабря 2012 г.

7.Роль провідної діяльності у психічному розвитку Леонтьева



Основні теоретичні положення вчення О.М. Леонтьєва:
діяльність суб'єкта є тим змістовним процесом, в якому здійснюються реальні зв'язку суб'єкта з предметним світом і який опосередковує зв'язку між об'єктом і впливає на нього суб'єктом;діяльність людини включена в систему суспільних відносин і умов;
основною характеристикою діяльності є її предметність; діяльність визначається предметом, підпорядковується, уподібнюється йому;діяльність - це процес взаємодії живої істоти з навколишнім світом, що дозволяє задовольняти йому свої життєво необхідні потреби;свідомість не може розглядатися як замкнутий у самому собі: воно повинно бути введено в діяльність суб'єкта;поведінка, діяльність не можна розглядати у відриві від свідомості людини (принцип єдності свідомості і поведінки, свідомості та діяльності);діяльність це активний, цілеспрямований процес (принцип активності діяльності);дії людини предметними; вони реалізують соціальні цілі (принцип предметності людської діяльності і принцип її соціальної обумовленості).О.М. Леонтьєв про структуру діяльностідіяльність людини має складну ієрархічну будову і включає такі рівні: I - рівень особливих діяльностей (або особливих видів діяльності); II - рівень дій; III - рівень операцій; IV - рівень психофізіологічних функцій;діяльність людини нерозривно пов'язана з його потребами і мотивами. Потреба - це стан людини, що виражає його залежність відматеріальних і духовних предметів та умов існування, що знаходяться поза індивіда.  Мотив по О.М. Леонтьєву - це опредмечення потребу;діяльність як ціле - це одиниця життя людини, активно відповідає певному мотиву;
. Мета - це представляється їм мислимий результат діяльності; Операції - це перетворені, що стали автоматизованими дії, які, як правило, не усвідомлюються. Наприклад: коли дитина вчиться писати літери, це написання букви є для нього дією, які направляються свідомою метою - правильно написати літеру. Але, опанувавши цим дією, дитина використовує написання букв як спосіб для написання слів і, отже, написання літер перетворюється з дії в операцію;
О.М. Леонтьєв про трансформації діяльності
діяльність може втратити свій мотив і перетворитися в дію, а дія, при зміні його мети, може перетворитися на операцію. У даному випадку говорять про укрупнення одиниць діяльності. Наприклад, при навчанні управління автомобілем спочатку кожна операція(наприклад, перемикання передач) формується як дію, підлегле свідомої мети. Надалі ця дія (перемикання передач) включається в інше дія, що має складний операційний склад, наприклад, в дію зміни режиму руху. Тепер перемикання передач стає одним із способів його виконання - операцією, його реалізує, воно вже перестає здійснюватися в якості особливого цілеспрямованого процесу: його мета не виділяється. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий