Сензитивні (пізньолат. Sensitivus - чутливий) періоди розвитку - найсприятливіші для розвитку
певних психічних функцій (сприймання, мовлення, пам'яті та ін.) періоди, що
визначають психічний розвиток дитини І мають вирішальне значення для її
навчання і виховання.
Термін запровадила італійський педагог
Марія Мон-тессорі (1870-1952). Суттєво збагатив його зміст Л. Виготський, який
ввів термін у теорію співвідношення навчання і розвитку. Він довів, що навчання
є рушієм розвитку дитини тоді, коли воно збігається у часі з оптимальними
сензитивними періодами.
Прикладом порушення цієї закономірності
є випадки "виховання" маленьких дітей тваринами. Після їх повернення
в людське суспільство відновити і довести до норми їх суто людські психічні
функції (мовлення, мислення, уяву тощо) не вдається, оскільки минув сензитивний
період розвитку цих функцій.
Найпродуктивніше, наприклад, навчити
дитину мовлення від півтора до трьох років, коли воно засвоюється особливо
легко, принципово змінює поведінку дитини, стимулює психічні процеси
сприймання, мислення та ін. Якщо з якихось причин дитина до трьох років не
почала говорити, далі засвоєння мовлення відбувається з великими труднощами.
Відхилення в психічному розвитку, що виникли через відсутність мовлення,
вимагають спеціальної компенсації. Тому глухонімі діти, яких починають навчати
мовленню після трьох років, відстають у багатьох видах діяльності, розвитку
психічних процесів і якостей4: їм недоступні сюжетно-рольова гра,
предметне малювання, у них затриманий розвиток сприймання і мислення. Для
подолання цих вад потрібні значні педагогічні зусилля, спрямовані не лише на
навчання мовлення, але й на інші аспекти розвитку особистості дитини.
Про сензитивні періоди розвитку свідчить
те, що най-сильніше навчання впливає на психічні якості, які тільки починають
формуватися, а тому є особливо гнучкими, пластичними. Значно важче змінити,
перебудувати сформовані якості.
Сензитивні
періоди виявлені далеко не для всіх видів навчання. Однак немало фактів
свідчать, що дошкільний вік загалом найбільш сензитивний (чутливий) до тих
видів навчання, які впливають на розвиток сприймання, уяви й образного
мислення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий