Потреба в
спілкуванні з дорослими та однолітками визначає становлення особистості
дитини.Спілкування з дорослими розгортається на основі значної самостійності
дошкільника, розширення його знайомства з оточуючою дійсністю. Провідним
засобом спілкування у дошкільників є мова. Молодші дошкільники задають
"тисячі" запитань. Вони хочуть вияснити, куди зникає ніч, із чого
зроблені зорі, чому корова мукає, собака гавкає. Вислуховуючи відповіді, дитина
вимагає, щоб дорослий серйозно ставився до неї, як до партнера, товариша. Таке
співробітництво дитини з дорослим отримало назву пізнавального спілкування.
Якщо вона не зустрічає такого відношення, у дитини виникає негативізм та
впертість. Важливу
роль у формуванні особистості дитини має потреба у спілкуванні з однолітками, в
оточенні яких він знаходиться з перших днів життя. Між дітьми можуть виникати
найрізноманітніші форми взаємин. Тому дуже важливо, щоб дитина з самого початку
перебування в дошкільному закладі, здобувала позитивний досвід співробітництва,
взаємодопомоги. На
третьому році життя взаємини між дітьми виникають, в основному, на основі дій з
предметами, іграшками. Ці дії набувають сумісний, взаємозалежний характер.
У дошкільників продовжують розвиватися
способи спілкування. Генетично найбільш ранньою формою спілкування є
наслідування.
Дитина-дошкільник має велике бажання
включитися в доросле життя, активно в ньому брати участь. Гра — це діяльність,
у якій дитина спочатку емоційно, а потім інтелектуально засвоює всю систему
людських взаємин.На рубежі раннього і дошкільного віку виникають перші види
дитячих ігор. Це, перш за все, режисерська гра. За нею зразу ж з'являється
образно-рольова гра. В ній дитина уявляє себе ким завгодно і відповідно діє. Та
обов'язковою умовою розгорнення такої гри є яскраві, інтенсивні переживання:
дитину вразила побачена нею картина, і вона сама, в своїх ігрових діях
відтворює цей образ, який викликав у неї сильний емоційний відгук.
Одним із компонентів у структурі гри є
правила. В грі вперше виникає нова форма задоволення дитини — радість від того,
що він діє так, як вимагають правила. В грі дитина плаче, як пацієнт, і радіє,
як граючий. Це ще й лінія розвитку довільності, яка має своє продовження в
шкільному віці.
У дошкільному віці в діяльності дитини
з'являються елементи праці. В праці формуються моральні якості дитини, почуття
обов'язку, поваги до людей.
Значний вплив на розумовий розвиток
дитини мас навчання. На початок дошкільного віку психічний розвиток дитини
досягає такого рівня, при якому можна формувати рухові, мовні, сенсорні та ряд
інтелектуальних навичок, з'являється можливість вводити елементи навчальної
діяльності.
Важливим елементом, що визначає характер
учіння дошкільника є відношення дитини до вимог дорослого. Протягом дошкільного
віку дитина вчиться засвоювати ці вимоги і перетворювати їх у свої цілі і
завдання. Успіх учіння дошкільника значною мірою залежить від функцій між
учасниками процесу та наявністю певних умов.
Комментариев нет:
Отправить комментарий