вторник, 25 декабря 2012 г.

45 - 46. Періодизація розвитку у вітчизняній та зарубіжній психології



 Існують різні вікові періодизації розвитку. У них виділяють різні періоди, ці періоди по-різному називаються, різні вікові межі, тому що їх автори в основу заклали різні критерії.
 Л.С. Виготський виділяв 3 групи периодизаций:
 I. Для першої групи характерно побудова періодизації НА ОСНОВІ ЗОВНІШНЬОГО, АЛЕ пов'язані з самим процесом РОЗВИТКУ КРИТЕРІЮ. Прикладом можуть служити періодизації, створені за біогенетичному принципом.
 1) Періодизація Рене Заззо (системи виховання і навчання збігаються з етапами дитинства):
 0-3 року раннє дитинство
 3-5 років дошкільний вік
 6-12 років початкову шкільну освіту
 12-16 років навчання в середній школі
 17 і старше вищу або університетську освіту
 2) Павло Петрович Блонський вибрав об'єктивний, легко доступний спостереженню, пов'язаний з істотними особливостями конституції зростаючого організму ознака - поява і зміну зубів.
 0-8 міс. - 2,5 року - беззубе дитинство
 2,5 - 6,5. років - дитинство молочних зубів
 6,5 і старше - дитинство постійних зубів (до появи зуба мудрості)
 II. Для другої групи характерне побудовані на основі ОДНОГО, довільно вибраних автором, ВНУТРІШНЬОГО критерію.
 1) Зигмунд Фрейд вважав головним джерелом, двигуном людської поведінки несвідоме, насичене сексуальною енергією. Дитяча сексуальність розуміється 3. Фрейдом широко, як все, що приносить тілесне задоволення, - погладжування, смоктання, звільнення кишечнику і т.д.
 0 - 1 рік оральна стадія (ерогенна зона - слизова рота і губ). Дитина отримує задоволення, коли ссе молоко, а за відсутності пиши - власний палець або який-небудь предмет.  Люди починають ділитися на оптимістів і песимістів, може сформуватися ненаситність, жадібність. Крім несвідомого «Воно» формується «Я»).
 1 - 3 роки анальна стадія (ерогенна зона зміщується в слизову оболонку кишечнику). Формується охайність, акуратність, скритність, агресивність. Виникає багато вимог і заборон, в результаті чого в особистості дитини починає формуватися остання, третя інстанція - «Над-Я» як втілення соціальних норм, внутрішня цензура, совість).
 3 - 5 років фалічна стадія (вища стадія дитячої сексуальності). Провідною ерогенною зоною стають геніталії. Якщо до цих пір дитяча сексуальність була спрямована на себе, то зараз діти починають відчувати сексуальну прихильність до дорослих людей, хлопчики до матері (Едипів комплекс), дівчатка до батька (комплекс Електри). Цей час найбільш суворих заборон та інтенсивного формування «Над-Я».
 5 - 12 років латентна стадія як би тимчасово перериває сексуальний розвиток дитини. Потягу, що виходять з "Воно", добре контролюються. Дитячі сексуальні переживання витісняються, та інтереси дитини направляються на спілкування з друзями, шкільне навчання і т.д.
 12 - 18 років генітальна стадія відповідає власне статевого розвитку дитини. Об'єднуються всі ерогенні зони, з'являється прагнення до нормального сексуального спілкування.
 2) Стадії розвитку інтелекту за Ж. Піаже.
 Процес розвитку інтелекту представляє собою зміну трьох великих періодів, протягом яких відбувається становлення трьох основних інтелектуальних структур (див. спрощену схему, дану в таблиці). Спочатку формуються сенсомоторні структури - системи послідовно виконуваних матеріальних дій. Потім виникають структури конкретних операцій - системи дій, які виконуються в розумі, але з опорою на зовнішні, наочні дані. Ще пізніше відбувається становлення формально - логічних операцій.
 Основний критерій - інтелект.
 - Від 0 до 1,5-2 років сенсомоторна стадія. Дитина починає відокремлювати себе від зовнішнього світу, виникає розуміння постійності, стійкості зовнішніх об'єктів. У цей час не розвинена мова і відсутні уявлення, а поведінка будується на основі координації сприйняття і руху (звідси і назва «сенсомоторний»).
 - Від 2 до 7 років дооперациональная стадія - мислення за допомогою уявлень. Сильне образне початок при недостатньому розвитку словесного мислення призводить до своєрідної дитячої логіці. На етапі доопераційний уявлень дитина не здатна до доказу, розумом.  Мислення орієнтується на зовнішні ознаки предмета. Дитина не бачить речі в їх внутрішніх відносинах, він вважає їх такими, якими їх дає безпосереднє сприйняття. (Він думає, що вітер дме тому, що розгойдуються дерева).
 - Від 7 до 12 років стадія конкретних операцій - виникнення елементарного логічного міркування.
 - Від 12 років - стадія формальних операцій - формування здатності мислити логічно, користуватися абстрактними поняттями, виконувати операції в розумі.
 3) Періодизація Колберга, заснована на вивченні рівня морального розвитку людини.
 Виявлені в дослідженнях Колберга 3 рівня і 6 ступенів морального розвитку відповідають біблійним уявленням про орієнтацію людини на страх, сором і совість при виборі вчинку.
 I рівень: Страх покарання (до 7 років).
 1.  Страх перед правом сили.
 2. Страх бути обманутим і недоотримати благ.
 II рівень: Сором перед оточуючими людьми (13 років).
 3. Сором перед товаришами, найближчим оточенням.
 4. Сором громадського осуду, негативної оцінки великих соціальних груп.
 III рівень: Совість (після 16 років).
 5.  Бажання відповідати своїм моральним принципам.
 6. Бажання відповідати своїй системі моральних цінностей.
 Існують і інші періодизації розвитку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий