Основні анатомо-фізіологічні особливості
немовляти
Протягом першого року життя дитина
інтенсивно розвивається як фізично так і психічно.
Ріст здорової дитини-немовляти за перший
рік її життя збільшується приблизно в 1,5 рази, а вага становить майже 9-10 кг.
Немовля відрізняється від дорослого пропорціями тіла: має порівняно велику
голівку, що становить 1/4 всього тіла (у дорослої людини 1/8), короткі ніжки,
що становлять приблизно 1/3 всієї довжини тіла. Починають з'являтися молочні
зубки.
Інтенсивно розвивається нервова система.
Швидко розвиваються аналізатори, зокрема, їх мозкові частини. Встановлюються
зв'язки між різними ділянками кори головного мозку, проявом чого є поступовий
розвиток умовних рефлексів дитини.
Особливості психічного розвитку
немовляти
Головною особливістю психічного розвитку
немовляти є те, що його соціальна ситуація розвитку є завершеною, оскільки
завдяки появі комплексу пожвавлення дитина починає проявляти зворотну реакцію
на увагу батьків - її соціального оточення. З'являється перша провідна
діяльність дитини цього віку - безпосереднє емоційне спілкування. Специфічна
особливість цього типу діяльності полягає в тому, що її предметом є інша людина
(емоційна реакція на появу дорослого). Коли предметом діяльності є інша людина,
то така діяльність і є спілкування, а умовно його називають безпосереднім
емоційним.
Схематично соціальна ситуація розвитку
немовляти виглядає так:
Л. С. Виготський назвав соціальну
ситуацію розвитку немовляти ситуацією "Ми". Її суть полягає в тому,
що вся активність дитини вплетена в життя і діяльність дорослих, які доглядають
за нею. Дитина практично нічого не може зробити без дорослих.
Соціальна ситуація розвитку і провідна
діяльність першого року життя дитини зумовлюють появу ряду психічних
новоутворень цього віку:
1) відбувається активний розвиток
пізнавальних психічних процесів (питання для самостійного опрацювання);
2) відбуваються зміни у поведінці:
з'являється загальна закономірність будь-якого поведінкового акту: спочатку
зорієнтуватись, а потім діяти; на 5-6 місяці комплекс пожвавлення замінюється
на інші форми поведінки; дитина має постійно забарвлене самовідчуття; виникає
акт хапання - перша організована, спрямована дія; з'являються перші
"запитання", які дитина задає дорослому у формі дії, погляду, жесту,
які можливо зрозуміти лише в ситуації дії; з'являється потреба у спілкуванні з
дорослими;
3) розвивається мовлення немовляти:
поява автономного мовлення (багаторазове повторення складів ба-ба-ба, ма-ма-ма
і т.д.); дитина розрізняє інтонацію та відповідно реагує на її; на кінець
не-мовлячого віку у дитини виникає перше розуміння слів (до 20), вони вже
вимовляють 10-12 слів ("на", "дай", "мама",
"папа"...).
Центральним новоутворенням немовлячого
віку є ходіння. Це перше, що відокремлює дитину від дорослого. Поява ходіння у
поєднанні з мовою свідчить про розпад соціальної ситуації розвитку цього віку
(ситуації "Ми"), оскільки тепер дитина може вести дорослого куди вона
хоче, або попросити те, що їй потрібно і т.д.
Такі зміни спричиняють кризу першого
року життя дитини. Її причина полягає в тому, що відбувається перехід від
біологічного типу розвитку (несформована поведінка, безпорадність, потреби
тільки у теплі та їжі) до соціального (активність, потреба у спілкуванні з
іншою людиною та пізнанні навколишнього світу), а лише емоційного спілкування
для такого переходу недостатньо.
Головною ознакою цієї кризи є різке
зростання незалежності дитини від дорослих: вона активно опановує ходьбу і
предметні дії, при цьому сама обирає куди йти або які дії здійснювати. Звичайно
дорослі в певних ситуаціях корегують або забороняють такі дії.
Комментариев нет:
Отправить комментарий